Rundbana

Ovaler som inom motorsporten används inom främst speedway och isracing blev det grundläggande för dessa sporter. I och med denna konstruktion kan publikläktare byggas runt om och detta har kraftigt bidragit till att speedway är den tredje mest publiksamlande sporten efter fotboll och ishockey.

Dessa rundbanor har också varit föremål för stora diskussioner om säkerheten som de utbjuder. Svåra olyckor som i en del fall har lett till dödsfall har fått sporten att införa bestämmelser som ska förhindra detta. Dosering och underlagets sammansättning är en aspekt som beaktas men även sargens stötdämpning. Kurvornas snävhet är även det en detalj som blir ett hett ämne efter inträffade olyckor.

Kråkvilans bana i Norrköping som är en av landets äldsta är dessutom den kortaste av elitbanorna. Med sina 279 meter är den inte särskilt symmetrisk och det anses att förarna måste vara särskilt smarta och kunniga för att köra bra här. Uppifrån sett ser banan ut som ett ägg och ser man till genomsnittslängden på landets banor som är cirka 320 meter, är Kråkvilan tämligen extrem vilket i många fall gynnar hemmaförarna i speedwaylaget Vargarna. Den längsta banan är Lejonens som huserar i Gislaved, den är 380 meter och därmed en ytterlighet åt andra hållet.